Zavod za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja (ZUOV) obavlja razvojne, savetodavne, istraživačke i druge stručne poslove u predškolskom, osnovnom i srednjem obrazovanju i vaspitanju, a u cilju praćenja, obezbeđivanja i unapređivanja kvaliteta i razvoja sistema obrazovanja i vaspitanja. U obrazovnom sistemu Srbije, a prema Pravilniku o stalnom stručnom usavršavanju i napredovanju u zvanja nastavnika, vaspitača i stručnih saradnika (Službeni glasnik RS, br. 81/17 i 48/18) zaposleni u prosveti na godišnjem nivou imaju obavezu pohađanja akreditovanih i neakreditovanih oblika usavršavanja, koji razvijaju kompetencije za uže stručnu oblast, poučavanje i učenje, podršku razvoju ličnosti deteta i učenika, za komunikaciju i saradnju. Uverenja o savladanim programima obuke Zavod za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja izdaje u elektronskom obliku putem online aplikacije: http://sertifikati.zuov-katalog.rs/.
Nastavnicima su potrebne posebne mogućnosti za profesionalni razvoj kako bi povećali svoju sposobnost da koriste IKT za formativne procene učenja, organizovanu nastavu, pristup resursima na mreži i za podsticanje interakcije učenika. To bi pozitivno uticalo na opšte stavove nastavnika prema IKT u nastavi, ali bi takođe trebalo da pruži posebne smernice o podučavanju i učenju IKT u okviru svake discipline. Bez ove podrške, nastavnici imaju tendenciju da koriste IKT za aplikacije zasnovane na veštinama, ograničavajući akademsko razmišljanje učenika u eri obrazovanja.
Izdvojićemo akreditovane seminare ZUOV-a koji mogu povećati kompetencije i osposobljenost nastavnika primenu savremenih informaciono-komunikacionih tehnologija u nastavnim jedinicama nezavisno od tipa časa i primenu IKT-a u sadržajima koji su predviđeni planom i programom.
Internet tehnologije u službi nastave
Kataloški broj: 394
Prioritetna oblast:
Unapređivanje digitalnih kompetencija učenika i nastavnika i upotreba informaciono-komunikacionih tehnologija u realizaciji obrazovno-vaspitnog procesa.
Opšti ciljevi:
Profesionalno osnaživanje nastavnika za primenu savremenih nastavnih sredstava, metoda i elektronskih servisa u radu sa učenicima uz primenu internet tehnologija.
Specifični ciljevi:
Informisanje nastavnika o novim trendovima i o primeni odgovarajućih i dostupnih internet tehnologija u obrazovanju – Praktično osposobljavanje nastavnika za pripremu i izradu elektronskih multimedijalanih nastavnih materijala po savremenim standardima – Praktično osposobljavanje nastavnika za saradnički rad na elektronskim nastavnim materijalima u onlajn okruženju – Praktično osposobljavanje nastavnika za primenu savremenih internet servisa u vidu primene sistema za testiranje učenika – Osposobljavanje nastavnika za dalje samostalno napredovanje i istraživanje mogućnosti novih obrazovnih tehnologija.
Teme programa:
Internet tehnologije u službi nastave; Primer multimedijalnih nastavnih sadržaja pomoću internet servisa; Internet servisi znanja u školi; primer Viki sajta kao servisa znanja u školi; Internet servisi koji omogućavaju onlajn testiranje i komunikaciju; Izrada multimedijalnih prezentacija; Kreiranje interaktivnih slika, panoa, kolaža; onlajn obrada fotografija; Kreiranje animacija i stripa; Kreiranje video lekcija; Obrada video sadržaja, kreiranje projekta, objavljivanje video sadržaja na internetu; Onlajn testiranje učenika.
Obuka nastavnika za kvalitetnu primenu interaktivnih pomoćnih didaktičkih sredstava u redovnoj nastavi
Kataloški broj: 324
Prioritetna oblast:
Unapređivanje digitalnih kompetencija učenika i nastavnika i upotreba informaciono-komunikacionih tehnologija u realizaciji obrazovno-vaspitnog procesa.
Opšti ciljevi:
Razvijanje kompetencija i obuka nastavnika i ostalih učesnika u vaspitno-obrazovnom procesu za primenu interaktivnih pomoćnih didaktičkih sredstava u redovnoj nastavi. Upoznavanje učesnika obuke sa mogućnostima interaktivnih didaktičkih sredstava.
Specifični ciljevi:
Upoznati učesnike sa mogućnostima interaktivnih pomoćnih didaktičkih sredstava u nastavi. Upoznavanje učesnika sa potencijalnim problemima u primeni, kroz konkretne primere. Obučiti učesnike kako da prepoznaju kvalitetna interaktivna sredstva i platforme i kako da ih kvalitetno i svrsishodno koriste. Pokazati primere pozitivne prakse. Obučiti učesnike kako da na konstruktivan način učestvuju u opremanju kabineta za IKT, ukazati im na pojedine izvore finansiranja. Obučiti učesnike kako da naprave plan akcije za primenu sadržaja programa u praksi.
Teme programa:
Upoznavanje sa mogućim problemima pri uvođenju IKT-a u redovne nastavne procese; Praktični primeri uvedenih IKT rešenja koja su imala pozitivne ishode; Praktični primeri opremanja IKT učionica.
Multimedijalni sadržaji u funkciji obrazovanja
Kataloški broj: 373
Prioritetna oblast:
Unapređivanje digitalnih kompetencija i upotreba informaciono-komunikacionih tehnologija u realizaciji obrazovno-vaspitnog procesa.
Opšti ciljevi:
Uvođenje IT u obrazovanje u redovan vaspitno-obrazovni sistem sa osvrtom na praktičnu primenu i efikasnost u radu; Podizanje kvaliteta realizacije nastavnih programa i jačanje motivacije za rad kod učenika korišćenjem savremenih informacionih tehnologija.
Specifični ciljevi:
Podsticanje nastavnika, vaspitača, saradnika na uvođenje i korišćenje savremenih naučnih dostignuća u nastavni proces i primenu savremenih dostignuća informaciono komunikacione tehnologije u obrazovni proces; Osposobljavanje nastavnika vaspitača, saradnika za dalje samostalno napredovanje i istraživanje mogućnosti IKT-a; Razvijanje veština za realizaciju kvalitetnije i sadržajnije nastave, koja učenicima približava gradivo, čineći ga očiglednijim, a proces učenja čini zanimljivijim, a stečena znanja primenljivija u praksi (životu); Osposobljavanje nastavnika, vaspitača, saradnika u radu sa softverskim aplikacijama; Podizanje nivoa svesti prema procesu stalnog učenja i usavršavanja i modernizaciji obrazovnog procesa.
Očekivani ishodi obuke:
Koriste informaciono komunikacione tehnologije u realizaciji nastave; Kvalitet nastave podignut na viši nivo; Nastava osavremenjena primenom savremenih sredstava u nastavi.
Teme programa:
Multimedijalni nastavni sardžaji; Metodika primene multimedija u nastavi; Internet; G-mail; Google disk; Google dokumenti; Google prezentacija; YouTube; Projekat izrade multimedijalnog nastavnog sadržaja; Google upitnik; Google učionica; Google Meet; Platforma – Otvoreni obrazovni resursi; Korišćenje interaktivne table; Programski paket MozzaBook; Elektronski portfolio nastavnika; Školski sajt; Elektronska biblioteka; Digitalni film u nastavi; Interaktivni kviz u nastavi.
Školska prevencija digitalnog nasilja
Kataloški broj: 214
Prioritetna oblast:
Jačanje vaspitne uloge ustanove/škole u pravcu razvoja interkulturalnog obrazovanja, formiranja vrednosnih stavova neophodnih za život i rad u savremenom društvu.
Opšti ciljevi:
Razvijanje kompetencija nastavnika i stručnih saradnika za prepoznavanje i razumevanje digitalnog nasilja, kao i rad na njegovoj prevenciji u školskom kontekstu kroz adekvatno preventivno i interventno delovanje.
Specifični ciljevi:
Usvajanje i proširivanje znanja o pojmu, vrstama i uticaju medijskog nasilja; Razvijanje veština za prepoznavanje govora mržnje u medijima; Proširivanje znanja o specifičnostima i vrstama vršnjačkog nasilja; Usvajanje i proširivanje znanja o pojmu, vrstama, specifičnostima i posledicama digitalnog nasilja; Upoznavanje sa osobenostima procesa prevencije digitalnog nasilja u školi; Razvijanje veština učesnika za primenu odgovarajućih mera i aktivnosti u radu škole na prevenciji digitalnog nasilja; Osnaživanje učesnika obuke za preventivno delovanje u neposrednom radu sa učenicima.
Očekivani ishodi obuke:
Osposobljenost učesnika za razumevanje problema, prirode i specifičnosti medijskog nasilja uopšte, a posebno fenomena digitalnog nasilja u školi; Razvijenost sposobnosti i umeća učesnika za adekvatno preventivno delovanje na smanjenju digitalnog nasilja kroz neposredni vaspitno-obrazovni rad sa učenicima i putem učešća u radu školskog Tima za zaštitu učenika od nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja. Učesnici biće osposobljeni da stručno i kvalitetno sprovode rad na prevenciji digitalnog nasilja u školskom kontekstu. Jačanje kompetencija učesnika za doprinos unapređivanju rada školskog Tima za zaštitu učenika od nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja.
Teme programa:
Mediji i nasilje; Vršnjačko nasilje; Digitalno nasilje; Prevencija digitalnog nasilja.
Digitalna nastavna sredstva -korak ka savremenoj aktivnoj nastavi
Kataloški broj: 445
Prioritetna oblast:
Unapređivanje digitalnih kompetencija i upotreba informaciono-komunikacionih tehnologija u realizaciji obrazovno-vaspitnog procesa.
Opšti ciljevi:
Razvijanje digitalnih kompetencija i kompetencija za podučavanje – izrada digitalnih nastavnih sredstava (digitalne asocijacije, ukrštenice, kviza i WebQuesta).
Specifični ciljevi:
Uočavanje važnosti i mogućnosti primene digitalnih nastavnih sredstava u podizanju motivacije za učenje; Praktično ovladavanje tehnikom izrade digitalnih nastavnih sredstava (interaktivna ukrštenica, asocijacija, kviz znanja, WebQuest-a); Osposobljavanje nastavnika za kreiranje digitalnih nastavnih sredstava u cilju misaonog aktiviranja i razvoja kritičkog mišljenja učenika; Primena naučenih digitalnih tehnika u kreiranju scenarija za čas.
Očekivani ishodi obuke:
Polaznici će biti osposobljeni da: – izrađuju digitalna nastavna sredstva (interaktivna ukrštenica, asocijacija, kviz) u predmetima; – da prepoznaju nastavne sadržaje gde mogu upotrebiti ova nastavna sredstva; – koriste digitalna nastavna sredstva u sklopu primene aktivnih metoda nastave u različitim nastavnim sadržajima; – da izrađuju i koriste program WebQuest-a; – kreiraju časove u kojima će primeniti digitalna nastavna sredstva sa ciljem razvijanja viših misaonih procesa kod učenika.
Teme programa:
Tema 1: Motivacija za učenje-ključ aktivne nastave;
Tema 2: Izrada digitalne asocijacije;
Tema 3: Izrada digitalne ukrštenice;
Tema 4: Izrada interaktivnog kviza znanja;
Tema 5: Izrada WebQuest-a;
Tema 6: Završni rad-izrada pripreme (scenarija) za čas.
_______________________________________________________________________________________________________________
Izvor: Zavod za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja (ZUOV), https://zuov.gov.rs/.