Sa neverovatnim napretkom tehnologije, njena popularnost i uticaj na naš svakodnevni život raste iz dana u dan. Učinila je život lakšim u svakom aspektu života. Od obrazovanja do sporta, do svake oblasti na svetu, ažuriranja i informacije su lako dostupne. Oblast nastave i obrazovanja je imala veliku implementaciju savremene tehnologije.
Sav ovaj napredak informacione tehnologije doneo je i pozitivne i negativne efekte na obrazovanje. Prepuštamo čitaocima da sami donesu zaključak posle čitanja ovog teksta. U članku ćemo pisati o nekim pozitivnim i negativnim efektima tehnologije na učenike.
Pošto ChatGPT počinje da utiče na živote učenika, takođe ćemo pokušati da razgovaramo o pozitivnim i negativnim efektima ChatGPT-a na obrazovanje i učenike.
Pojavile su se novije tehnike u učenju kroz tehnologiju koja olakšava proces učenja i podučavanja učenicima i nastavnicima. Tehnologiju mogu koristiti da bi efikasno učili ili podučavali i poboljšali svoje kompetencije i veštine. Slede neki pozitivni efekti tehnologije na učenike.
Osposobljava učenike tehničkim veštinama
U današnjem svetu upotreba računara u učionici postala je uobičajena i neophodna. Sa toliko informacija i pomoći na mreži, učeniku nije nepoznato u potrazi za informacijama iz različitih oblasti i usavršavanju u njima. Sa sve većim napretkom tehnologije, što je više učenika koristi, to će bolje moći podjednako da se nose sa tehničkim detaljima sa kojima će se suočiti u svom praktičnom životu nakon školovanja.
Poboljšava učenje i olakšava učenicima
Najpozitivniji efekat savremene tehnologije obrazovanja i benefit za učenike je to što ona u velikoj meri pomaže i unapređuje proces učenja. Svaki detalj svih predmeta dostupan je na mreži na različitim sajtovima gde učenici mogu da odu ako nemaju dovoljno informacija. Najbolji deo je što je udaljen za samo jedan klik. Pošto je tehnologija danas učinila pametne telefone, laptopove i iPad-ove tako lako dostupno za nošenje za svakoga, učenici mogu da upravljaju njima sa bilo kog mesta. Pametne table i 3D štampači takođe postepeno ulaze u učionice koje praktično mogu da podučavaju učenike predmetima koje uči.
Novi stres koji je donela pandemija COVID-19 stavio ubrzao je primenu informacione tehnologije još više nego ranije i stavio je u prvi plan. Upotreba onlajn nastave tokom pandemije se povećavala, što je dovelo do toga da učenici uče sve više o tehnologiji i kako da se pravilno koristi za učenje. Tamo gde ranije nisu sve škole i fakulteti spremno koristili tehnologiju da bi olaksali učenje i učenike, COVID-19 je to učinio neophodnim. Tehnološke kompanije žele da razviju alate i tehnologiju prilagođenu korisniku koja će još više podstaći upotrebu tehnologije.
Stvara veće mogučnosti za učenike
Glavni alat učenika u procesu učenja je njihov mozak. Što ga više koristi, više ideja i inovacija mogu smisliti. Svaki rad, istraživački članak, časopis, video i audio zapis svake teme može se pronaći na mreži u roku od nekoliko sekundi. Postoje mnoge veb stranice na mreži koje imaju milion dostupnih knjiga bez muke i potrebe da se izlazi iz kuće.
Dostuupne su čak i video igre koje se mogu igrati da bi se poboljšala produktivnost svog uma. Ove igre se fokusiraju na strategije i izazove da stimulišu mozak ka rešavanju problema.
Pozitivni efekti ChatGPT-a na učenike
ChatGPT može imati značajan uticaj na učenike tako što im daje trenutne odgovore na njihove upite. Učenici mogu da koriste ChatGPT da traže objašnjenja i uče nove koncepte kao način komunikacije.
Slede neke od prednosti kojima ChatGPT može pozitivno uticati na učenike:
Unapređeno učenje: ChatGPT može da pruži učenicima pristup ogromnoj količini informacija i znanja, pomažući im da nauče nove koncepte i razumeju složene teme.
Poboljšano rešavanje problema: ChatGPT može pomoći učenicima u rešavanju problema pružajući im više načina i nivoa rešenja na njihove upite.
Ušteda vremena: ChatGPT može da uštedi vreme učenicima tako što im daje trenutne odgovore na njihove upite, eliminišući potrebu da provode sate tražeći informacije.
Sve u svemu, ChatGPT može imati pozitivan uticaj na učenike tako što olakšava učenje i poboljšava rešavanje problema. U nastavku pročitajte o negativnim efektima ChatGPT-a na učenike.
Iako postoji mnogo pozitivnih stvari u vezi sa informaciono-komunikacionom tehnologijom, ne može se prevideti negativan deo. Neki negativni efekti tehnologije na učenike su navedeni u nastavku.
Smanjenje društvenih veština i povećanje lenjosti.
Zbog obima informacija koje su tako lako dostupne na mreži, učenici mogu postati lenji u razmišljanju. Kada im je sve u rukama u roku od nekoliko sekundi, volja za istraživanjem i učenjem može izgledati kao dosadni zadatak. Ovo takođe povećava lenost, jer kada znaju da mogu da urade svoj esej u poslednjem trenutku samo traženjem na mreži, neće koristiti svoju kreativnost da svoj rad urade drugačijim.
Tehnologija takođe ima nedostatak što izaziva veliku zavisnost. Zbog toga učenici žele da ostanu izolovani i rade sami umesto da grupno uče i razmišljaju zajedno.
Može biti veoma ometajući za učenike sa puno moralnih izazova
Kako će mnogi učenici koristiti tehnologiju u svoju korist, takođe vrlo lako mogu imati i štetne posledice. Postoji mnogo neprikladnih stvari na mreži koje mogu privući učenike. Kada učenici provode više vremena koristeći tehnologiju, mogu se upoznati sa takvim stvarima i lako im pristupiti. Ove vrste ometanja utiču na učenje učenika i mogu biti moralno opasne. Nastavnici i roditelji moraju postaviti stroge granice u pogledu upotrebe tehnologije.
Video igrice, filmovi i video snimci su takođe vrlo lako dostupni na mreži, što može biti još jedan razlog za ometanje učenika.
Tehnologija utiče na zdravlje
Upotreba tehnologije je učinila sve toliko dostupno da je potrebno da ustanete i krenete u potrazi za onim što želite. Stalna upotreba tehnologije učinila je zdravstvene probleme veoma čestim. To utiče ne samo na fizičko zdravlje, već utiče i mentalno zdravlje.
Ekrani svih pametnih telefona, laptopova i iPad-a učinili su da žalbe na slab vid budu uobičajne. Svetlost koju emituju takođe češće izaziva negativne procese u glavi i mozgu. Problemi sa vratom i kičmom takođe su postali rasprostranjeni zbog držanja i sedenja koje tehnologija zahteva od nas.
Najčešći zdravstveni efekat koji tehnologija ima na naše zdravlje je ljubav. Pošto zahteva sedenje na jednom mestu i bez pokreta osim vaših ruku, učenici se mogu zaneti i sedeti satima igrajući video igrice i gledajući filmove i video zapise dok jedu brzu hranu. Ovo može povećati težinu što dodatno izaziva probleme kao što su bolesti srca i visok krvni pritisak.
Učenici takođe imaju loše držanje zbog sedenja i krivog savijanja vrata.
Negativni efekti ChatGPT-a na učenike
Veštačka inteligencija se brzo poboljšava i integriše u naš svakodnevni život. Učenici koriste ChatGPT, a nastavnici se trude da budu u toku.
Evo nekoliko negativnih efekata ChatGPT-a na učenike:
ChatGPT odgovori nisu zasnovani na činjenicama: ChatGPT može zvučati veoma uspešno dok odgovori koje daje nisu uvek zasnovani na činjenicama. ChatGPT može da pruži neprikladne ili netačne odgovore zbog svoje nemogućnosti da razume kontekst određenih situacija ili zadataka.
Uticaj na kvalitet obrazovanja: Ako ChatGPT nije na odgovarajući način obučen ili dobro procenio pitanja, njegova upotreba bi potencijalno mogla da umanji kvalitet obrazovanja.
Gubitak posla: Primena ChatGPT-a u obrazovanju, posebno u oblastima kao što su ocenjivanje, može dovesti do gubitka posla za ljude edukatore.
Etički problemi: Postoji zabrinutost da se korišćenje ChatGPT-a u obrazovanju moglo da pokaže pristrasnost i društvene nejednakosti ako nije obučen na osnovu različitih podataka.
Nedostatak ljudske interakcije: ChatGPT bi mogao da preuzme mesto ljudske interakcije, što bi dovelo do nedostatka empatije i razumevanja učenika.
Ograničena kreativnost: ChatGPT može da generiše odgovore samo na osnovu podataka na kojima je obučen, što može ometati sposobnost učenika da razmišljaju kreativno.
Ograničeno razumevanje jezika: ChatGPT može imati poteškoća u razumevanju pojednih izraza ili kolokvijalnog jezika, što dovodi do zabune kod govornika kojima nije maternji jezik.
Da li je tehnologija dobra ili loša za učenje?
Tehnologija s jedne strane, poboljšava angažovanje učenika, podstiče saradnju i pomaže u zadovoljavanju različitih stilova učenja čineći lekcije interaktivnim i prijatnim. Na primer, alati kao što su tableti i obrazovni softver mogu da pretvore tradicionalne predmete u zanimljive aktivnosti, povećavajući učenje i razumevanje učenika. Štaviše, tehnologija priprema učenike za digitalnu budućnost izgradnje neophodnih veština, kao što je korišćenje prezentacije ili saradnje na mreži.
Sa druge strane, tehnologija takođe ima i izazove. Može postati smetnja ako se ne upravlja pravilno, što može dovesti do manjeg fokusa tokom časova. Pored toga, preterano oslanjanje na tehnologiju može smanjiti interakciju licem u lice i veštine kritičkog razmišljanja, koje su od vitalnog značaja u tradicionalnim okruženjima za učenje. Nemaju svi učenici isti pristup tehnologiji, što može pogoršati nejednakosti u ishodima učenja.
Tehnologija može značajno poboljšati učenje kada se koristi promišljeno, ali takođe zahteva pažljivo upravljanje kako bi se izbegli potencijalni nedostaci.
Zaključak
Učenje i podučavanje su postali mnogo lakši i poboljšani zbog lakoće koju nudi tehnologija. Hiljade aplikacija i veb lokacija su dostupne na mreži koje podjednako pomažu učenicima i nastavnicima.