Kako se svet menja, menjaju se i metode koje nastavnici primenjuju za obrazovanje učenika. Tehnološki razvoj napreduje velikom brzinom u poslednjih nekoliko decenija i zbog toga se obrazovna tehnologija menja. Uključivanje informaciono-komunikacionih tehnologija u nastavi može imati prednosti i poboljšati praksu učenja i podučavanja. Šta IKT čini tako korisnim za učenje? Kako nastavnici mogu da ugrade savremenu tehnologiju u svoj nastavni plan i program?
O uticaju primene savremenih nastavnih sredstava na obrazovna postignuća svakog pojedinačnog deteta i razvijanju veština koje će mladima biti potrebne kasnije u životu, uz veću motivisanost za učenje razgovarali smo sa nastavnicom engleskog jezika u Osnovnoj školi „Branko Radičević“ u Bujanovcu i Osnovnoj školi ,,Bora Stanković” u Kleniku, Ivanom Aleksić.
Na koji način radite sa učenicima i koje stilove i metode podučavanja primenjujete u nastavi?
Moja obrazovna filozofija fokusira se na učenike. Verujem da će vredno raditi kada osećaju podršku kao deo tima. Da bih podstakla taj odnos, uspostavljam jasna očekivanja, nudim pomoć i gradim poverenje uz otvorenu komunikaciju. Cilj mi je da stvorim zanimljivo i interaktivno okruženje u učionici koje će zadovoljiti različite potrebe. Verujem u pohvalu pokušaja, napornog rada i poboljšanja rezultata pozitivnim razmišljanjem. Više volim da koristim dostupne resurse, uključujući roditelje, stručnu službu, kolege nastavnike i same učenike, kako bih im pomogla da ostvare svoj puni potencijal. Na kraju, nikada ne krivim pojedine učenike koji se mogu usprotiviti tome zbog eventualnih trauma ili negativnih iskustava. Umesto toga, koristim sledeći pristup „radi na njima, radi zbog njih i radi za njih“, uzimajući u obzir njihove godine i namere.
Objasnite svoj pristup individualnoj nastavi. Koliko je važno prepoznavati različite potrebe učenika?
Prihvatam prelepu različitost mojih učenika i prilagođavam svoja uputstva njihovim individualnim potrebama. Verujem u korišćenje diferenciranih instrukcija i različitih resursa za primenu različitih stilova učenja.
Na primer, na času engleskog jezika razgovaram detaljnije o tekstovima sa onim učenicima koji su skloni čitanju i pisanju. Vizuelni učenici, sa druge strane, mogu da konstruišu vizuelnu predstavu priče. Učenici koji slušaju mogu da odluče da svoje razumevanje teksta iznesu usmeno. Takođe primenjujem fleksibilne metode rada u grupama, koje omogućavaju učenicima da sarađuju i uče od svojih vršnjaka. Ovo promoviše osećaj uključenosti i podstiče učenike da cene i poštuju jedinstvene lične sposobnosti i sposobnosti drugih učenika.
Trudim se da stvaram podsticajno i inkluzivno okruženje za učenje u kojem svi učenici mogu napredovati vrednovanjem jezičke kulture i sposobnosti drugih. Ovaj pristup primenjujem u različitim stilovima učenja, jer on podstiče osećaj pripadnosti i učenike da se aktivno uključe u dvosmernoj komunikaciji na času.
Da li na časovima više primenjujete savremenu tehnologiju ili imate tradicionalan pristup nastavi? Objasnite na koji način je informaciona tehnologija neophodna da bi se uspešno vodio čas. Navedite konkretne primere kako kako koristite IKT u nastavi-na primer, korišćenje interaktivnih obrazovnih aplikacija, multimedijalnih prezentacija ili onlajn nastavnih alata.
Složićete se da je tehnologija postala sastavni deo našeg života, i čvrsto verujem da može značajno da poboljša obrazovanje. Kada predajem, uključujem tehnologiju na različite načine da podstičem interaktivnost i efikasnost. Koristim obrazovne aplikacije i onlajn platforme koje omogućavaju interaktivne aktivnosti, igre i radne listove da ojačam koncept učenja. Koristim i multimedijalne prezentacije da učenicima pružim živopisno i maštovito razumevanje predmeta. Pored toga, ohrabrujem učenike da sarađuju na mreži koristeći alate kao što su Google dokumenti, platforme za diskusije na mreži, koji olakšavaju grupne projekte i podstiču veštine komunikacije. U današnjem svetu koji se ubrazano razvija u tehnološkom smislu, ChatGPT služi kao koristan pomoćnik za nastavu engleskog jezika, pomažući u kreiranju različitih nastavnih materijala. Ovaj izvanredan alat smanjuje teret papirologije i pomaže mi da razvijam zanimljiv sadržaj za učenike. Korišćenjem moći tehnologije, moj cilj je da uspostavim dinamičnu interakciju sa učenicima koji su spremni za učenje.
Da li sa kolegama razgovarate i razmenjujete iskustvo o korišćenju različitih digitalnih alata, savremenih nastavnih sredstava i metoda rada novog doba koja učenje mogu da se pretvore u zabavno i stimulativno?
Naravno da sarađujem sa kolegama, razmenjujem iskustva i primere dobre prakse u primeni IKT-a, što je ključni aspekt obrazovanja. To pokazuje naše međuljudske veštine i spremnost da negujemo međusobnu podršku za korišćenje veština i savremenih tehnologija, što čini proces podučavanja i učenja uzbudljivim i sadržajnijim. Da bih uspešno sarađivala, vodim računa da uspostavim otvorenu komunikaciju sa svojim kolegama. Redovno se sastajem da razmenjujem ideje, razmišljamo o strategijama i rešavamo sve izazove koji nam se nađu. Sada, kada su roditelji u pitanju, verujem u izgradnju poverenja i uspostavljanje značajnog partnerstva. Redovno im se obraćam, delim novosti o napretku njihovog deteta i pozivam ih da budu deo puta učenja. To je kao da imaju jedan cilj za obrazovanje svog deteta, i to pomaže u stvaranju osećanja zajedničke odgovornosti.
Da li savremena tehnologija ima pozitivnih i negativnih efekata na učenje?
Kako ona ima prednosti za nastavnike i učenike, dolazi i sa nekim nedostacima. Prošle nedelje sam čitala na forumu za obrazovanje argumente za i protiv, vezane za ovo pitanje i mogu reći da se vode žestoke debate o efektima primene informacionih tehnologija na obrazovanje. Teško je u ovom trenutku odrediti stranu sa verodostojnim argumentima, ali je neosporno da je IKT promenio način na koji se znanje prenosi i stiče. A sa takvim ogromnim promenama dolaze i pozitivne i negativne strane.