Planiranje onlajn časa
Organizovanje onlajn časa zahteva drugačiju pripremu od časova organizovanih u tradicionalnoj nastavi. Prvo, priroda onlajn nastave, gde je pažnja učenika usmerena na kompjuterski generisane informacije, može brzo umoriti učenike i smanjiti pažnju i motivaciju. Kada planirate čas, imajte na umu da različiti tehnički problemi mogu usporiti tok časa (na primer, tehnički problemi kod nastavnika ili pojedinih učenika). Kada planirate dužinu časa, ostavite dovoljno vremena da rešite ove probleme ako se pojave, naročito tokom prvih onlajn časova, jer takvi problemi mogu postati češći.
Ukoliko učenici prvi put koriste platformu, odvojite sat vremena, čija će svrha biti da ih upozna sa svim tehničkim mogućnostima, ali i da im da uputstva kako da postupe u slučaju da dođe do određenog tehničkog problema. Uvodna lekcija će biti uspešnija ako odvojite vreme da učenici sami isprobaju neke od funkcionalnosti platforme (optimalno svaki učenik), na taj način ćete im celo iskustvo učiniti zanimljivijim i osećaće se uključenim u radu. Naravno, ovo će takođe pomoći da se poveća njihovo samopouzdanje i želja da aktivno učestvuju u času sa pitanjima, diskusijom, deljenjem sadržaja.
Veličina grupe
Onlajn čas se značajno razlikuje od tradicionalnog časa u učionici jer nastavnik nema potpun uvid u verbalne i neverbalne reakcije cele grupe tokom časa. Uspeh učenja će značajno zavisiti od mogućnosti interakcije između nastavnika i učenika, mogućnost uključivanja učenika u proces učenja i dobijanja povratne informacije od učenika u nastavnom procesu.
Dok u tradicionalnoj učionici nastavnik može uspešno da prati reakciju učenika i spontano komunicira sa njima, ova dinamika je drugačija u onlajn prostoru. Mnogo je teže pratiti reakciju učenika ako ih ima tridesetak u jednom onlajn času, posebno dok je nastavnik zauzet deljenjem sadržaja, predstavljanjem i rukovanjem tehničkim uređajima tokom časa.
Zato se preporučuje da se broj učenika za onlajn čas ne uzima „automatski“ iz tradicionalne učionice Koliko učenika je optimalno za održavanje onlajn časa zavisi od nekoliko faktora. Među ovim faktorima, najznačajniji su:
Iskustvo nastavnika i učenika u korišćenju onlajn platformi za nastavu
Nastavnici koji prvi put počinju da koriste vebinar platforme za onlajn nastavu treba u početku da rade sa manjim grupama, odnosno da podele nastavu zajedno sa većom grupom u nekoliko delova, ne više od 10-15 učenika po času. Manji broj učenika na jednom onlajn času znači manje potencijalnih tehničkih problema za rešavanje i više vremena koje se može posvetiti komunikaciji sa svakim učenikom i za korišćenje različitih alata za interakciju i stimulisanje učenika.
Vrsta nastavnog materijala i veličina grupe sa kojom se radi onlajn čas zavisi od vrste materijala koji se proučava
Na primer, ako je gradivo učenicima relativno poznato i nastavnik pretpostavlja da nema većih izazova za njegovo savladavanje, može se odlučiti za rad sa većom grupom učenika, ako smatra da interakcija sa svakim učenikom pojedinačno nije neophodna. tokom lekcije. Međutim, ukoliko je gradivo složeno, to podrazumeva korišćenje određenih metoda rada, pri čemu je potrebno potvrditi da je svaki od učenika usvojio znanja i veštine, nameće se potreba za radom u manjim grupama, tako da se pojedinćni izazovi kod učenika mogu detaljno razmotriti u toku časa u savladavanju gradiva. Konačno, moguć je i kombinovani pristup, uz rad u većoj grupi tokom izlaganja i predavanja, a zatim rad u grupama na proveri znanja.
Vreme trajanja časa
Trajanje jednog onlajn ćasa zavisi od nekoliko faktora:
– vrsta nastavnog materijala;
– veličina grupe.
Prenošenje prakse iz tradicionalne učionice u onlajn nastavu možda neće uvek dati željene rezultate. Naime, ako nastavno gradivo podrazumeva da učenici treba da pokažu savladavanje gradiva kroz vežbe i prezentacije, nastavnik treba da planira da 45 minuta. Moguće je da neće biti dovoljno vremena za proveru znanja grupe od tridesetak učenika, posebno ako svaki od njih praktično treba da pokaže savladavanje nastavnog materijala.
Pored toga, ako nastavnik radi sa većom grupom učenika koji nemaju iskustva u radu sa odabranom platformom za vebinar, potrebno je planirati vreme za davanje uputstava i testiranje opreme koju koriste. Naravno, ovo je primenljivo samo u slučajevima kada nastavnik ima relativnu autonomiju u procesu organizovanja nastave.
Priprema za onlajn čas
Pre početka časa:
1. Napravite spisak resursa u digitalnom obliku koje učenici mogu da koriste tokom i nakon nastave;
2. Uradite pregled sadržaja koji planirate da uključite u svoju prezentaciju na času. Uvek imajte pri ruci štampanu verziju u slučaju da imate problema sa deljenjem slajd prezentacije;
3. Delove predavanja možete pripremiti u vidu snimljenog časa (pokretanjem snimljenog onlajn časa i uključivanjem opcije snimanja, kako bi učenici koji ne prisustvuju času mogli da pregledaju snimak) i pratite aktivnosti grupe. Pored toga, snimljene prezentacije možete prikazati na času, kako bi vaša pažnja bila više usmerena na organizovanje interakcije sa učenicima;
4. Uradite generalnu probu časa sa svim alatima koje planirate da koristite (test internet veze, test kamere, slušalica i mikrofona, test IKT alata). Na taj način ćete sprečiti tehničke probleme tokom časa. Preporučuje se generalna proba kad god uvedete novi alat i novu opremu;
5. Proverite da li se informacije o onlajn času (link) dele sa učenicima i da li su svi upoznati sa tehničkim preduslovima za učešće na času.
Na času:
1. Pratite reakcije učenika na svaki od sadržaja i alata koje koristite. Korisno je, ako ste u mogućnosti, da ove utiske zabeležite u obliku beleški;
2. Podstaknite učešće učenika kroz diskusije, rad na zadacima i deljenje sadržaja;
3. Pratite njihovu interakciju tokom časa.
Posle časa:
1. Pregledajte spisak učenika na času. Proverite da li su prisustvovali svi pozvani učenici, da li je bilo nepozvanih i da li su pojedini imali tehničkih problema;
2. Pratite rad učenika van časa. Održavajte redovnu komunikaciju sa učenicima;
3. Zabeležite napredak i rezultate postignuća svakog učenika;
4. Procenite koliko je svaki od uređaja koji koristite postao efikasan i izvršite neophodna prilagođavanja.
Organizovanje onlajn časa
Poznavanje i dobra primena pripremljenog onlajn časa mogu olakšati upravljanje razredom i nastavniku i učenicima. Većina dostupnih platformi za vebinar nudi više opcija:
1. Zakazivanje časa koji se ponavlja – ovo je praktično rešenje, jer se učenici i nastavnici unapred obaveštavaju o zakazanom času (obično se upisuje u digitalni kalendar događaja), skraćuje se vreme za više uzastopnih termina, a pristup času je takođe olakšano (jedan se koristi jednim linkom za pristup svim predavanjima);
2. Priprema časa – olakšava proces upravljanja nastavom, omogućava aktiviranje određenih funkcija časa, kao na primer automatsko isključivanje mikrofona učenika pri ulasku načas, podešavanja za ankete, postavke za komunikaciju sa učenicima.
Onlajn nastava je uveliko prisutna u našim školama u manjem ili većem obimu. Vanredno stanje zbog korona virusa ubrzalo je uvođenje ovog oblika nastave na svim nivoima školovanja. Imajući u vidu da su sve škole pronalazile razne modele uključivanja učenika u nastavu kroz korišćenje informaciono komunikacione tehnologije, možemo zaključiti da uzrast učenika diktira izbor pomenute tehnologije.