Kvalitet nastave i IKT

Foto: Pčinjski 017-Portal

Naše društvo nalazi se u vremenu naglih promena, dvadeset prvi vek doneo je mnogo toga novog u našim životima. Najveće promene su one vezane za sve veće korišćenje interneta, kao i razvoj informaciono-komunikacionih tehnologija. Značaj i uticaj ovih tehnologija je veliki, tako da često nismo ni svesni koliki su deo nas postale. Današnji život se prosto ne može zamisliti bez njih. Veoma je važno da porodica prati zahteve koje postavlja društvo i da omogući detetu normalnu socijalnu i emocionalnu stabilnost, razvoj i napredovanje.

 Zanimljivo je to što su deca veštija sa tehnologijom od svojih roditelja, pa je nekima od njih teško da prate svoju decu u toj oblasti. IKT su postale veoma dostupne, a karakteriše ih brz prenos informacija, tako da su postale pogodne za primenu u školama. Mogu se koristiti u svim predmetima, samo je potrebno da škola bude dobro opremljena. Naravno, pored opreme ustanova mora imati i dobro obučene nastavnike koji će rukovati njima.

Uvođenje IKT-a u nastavu u početku je izazivalo otpor, naročito kod starijih nastavnika koji nisu vični radu sa novih tehnologijama. Vremenom su i oni shvatili da ovakav vid učenja ne znači potpuno odbacivanje tradicionalne nastave, već je ovo dodatan izbor sredstava za učenje čijom primenom se značajno popravlja kvalitet nastave. Pomoću njih učenici imaju potpuniju informaciju, jer se njihovom upotrebom kombinuju slike, zvuk i pokreti.

„Pod pritiskom tehnoloških inovacija došlo je do promena koje se munjevito odvijaju. Jedna drugu sustižu. Škola ne može delovati usporeno kao ranije. Ona je u svom razvoju uvek kasnila za društvenim i tehnološkim promenama. Danas, zbog nove uloge i značaja znanja, ona mora postati predvodnik promena“ (Vilotijević, M. i Vilotijević, N., 2008*).

Treba napomenuti da uvođenje novih tehnologija ne znači da ona mogu da zamene nastavnika ili da razmišljaju umesto učenika, već su ona tu samo da pomognu oko aktiviranja učenikovih misli. Najvažnije je to da se one biraju u skladu sa nastavnim sadržajem i ciljem koji treba ostvariti u radu sa učenicima.

Upotreba digitalne tehnologije dovela je do velike promene u obrazovanju. IKT su veoma napredovale i sve više nalaze svoje mesto u školama. Digitalizacija je već prisutna svuda oko nas, deca sve više koriste elektronske uređaje nego li papir i olovku, ili knjigu. Kada je već to postala neminovnost onda potrebno decu usmeriti da pravilno koriste nove tehnologije.  

Razna nastavna sredstva i pomagala u nastavi imaju značajnu ulogu. NJihovom upotrebom postiže se ekonomičnost i racionalnost u nastavnom procesu. Pravilna upotreba IKT-a razvija kod učenika interesovanje, podstiče razvoj misaonih aktivnosti, formiranje sudova i izvođenje zaključaka.   

Doprinos koji IKT ima u radu sa decom je zaista veliki. Učenicima odgovara ovaj način rada i kada je veći deo nastavnika primenjuje u praksi, očekuju se i bolja postignuća učenika. Zapažena je direktna proporcionalnost između nastavnika sa većim i manjim brojem godina radnog staža, pošto većini mlađih nastavnika više odgovara ovakav način rada, ali i određen broj starijih nastavnika koristi IKT u nastavi. 

 

Foto: Pčinjski 017-Portal

Istraživali smo šta nastavnici misle o značaju primene IKT-a na obrazovna postignuća učenika. U nastavku sledi njihova analiza. Na prvo pitanje, Koliko često treba primenjivati IKT u nastavi, najveći broj nastavnika odgovorio je da bi trebalo na svakom času, u većoj ili manjoj meri. Bilo je nekoliko odgovora koji su bili uzdržani po pitanju upotrebe ovih tehnologija. Pored ovih bilo je i odgovora koji su bili protiv široke primene i da bi one trebale da se koriste samo u određenim prilikama.

Drugo pitanje odnosilo se na, Koje sve kompetencije nastavnik treba da poseduje za primenu IKT-a u nastavi. Dobijeni odgovori bili su u većini slučajeva isti i označili su rad na računaru, internet pretraživaču (digitalnu pismenost) kao najvažniju u radu sa IKT. Kreiranje digitalnih materijala za učenje, upravljanje digitalnim sadržajem za nastavu i učenje i njegovo deljenje, takođe su kompetencije koje su navedene kao važne. 

Treće pitanje, Koji su, po Vašem mišljenju, nedostaci primene IKT-a u nastavi. Navedeni nedostaci kao što su, nedostatak digitalnih udžbenika za pojedine  nastavne predmete, nedovoljno znanje za primenu kod pojedinaca i povremeni problemi sa internetom, ustvari su nedostaci koji mogu predstavljati probleme prilikom realizacije IKT-a, a nikako se ne mogu smatrati kao nedostaci njenih primena.  

Poslednje pitanje u upitniku glasilo je, Koje su, po Vašem mišljenju, prednosti primene IKT-a u nastavi. Na osnovu dobijenih odgovora možemo zaključiti da su prednosti velike, da je većina učenika osposobljena za primenu IKT-a, što dodatno olakšva posao nastavnika, da su učenici motivisaniji za rad, da lakše savladavaju gradivo, pružanje informacija učeniku na očigledan način što pruža bolji doživljaj, sama organizacija časova je jednostavnija, sve navedeno doprinosi kvalitetnijem radu i razvija saradnju između učenika.   

Većina nastavnika poseduje znanja koja su potrebna za primenu IKT-a u nastavi, kao i da ih koriste. Znanje potrebno za primenu IKT-a u nastavi nastavnici su stekli na razlizite načine putem literature, seminara, interneta, raznih kurseva informatike, kao i saradnjom sa kolegama koji su osposobljeni za njihovu primenu. Samo mali broj nastavnika ne poseduje dovoljno znanja za primenu IKT-a u nastavi, ali da se trude da nauče i da ih samostalno primenjuju. To su uglavnom nastavnici sa većim brojem godina radnog staža.

Učenici su upoznati sa njenom primenom i rukovanjem. Prilikom rada oni moraju da poseduju određena znanja za primenu određenih softvera. Veći broj nastavnika u svom radu koristi digitalne udžbenike u različite svrhe. Digitalni udžbenici bi nastavnicima mnogo pomogli  kako za rad u školi, tako i za rad kod kuće, prilikom obrade novih sadržaja, a i prilikom utvrđivanja naučenog gradiva.

IKT i njena primena u nastavi ima veliki broj prednosti. NJena primena doprinosi većoj motivisanosti učenika na časovima, kao i sticanju trajnih znanja. Primena IKT-a u nastavi, prema mišljenju nastavnika doprinosi kvalitetnijem radu i razvijanju saradnje među učenicima, što oni koji je upotrebljavaju već uočavaju i navode kao doprinos njene primene. Dodaju i da joj se učenici brzo prilagođavaju.

Većina nastavnika je mišljenja da ne postoje nedostaci primene IKT-a, već da se može pojaviti problem u primeni ako je nedovoljna opremljenost škole i nedostatak sredstava za rad. Kompetencije koje nastavnici treba da poseduju za primenu IKT-a u nastavi su digitalna pismenost, rad na različitim programima i sposobnost korišćenja multimedijalnih nastavnih sredstava.

Veći broj nastavnih jedinica moguće je realizovati primenom IKT-a u nastavi, što većina nastavnika i primenjuje u svom radu. Škole u Pčinjskom okrugu u većini slučajeva pružaju uslove za primenu IKT-a u nastavi i mogu se iskoristiti sve njene prednosti.

Na kraju, kao glavni zaključak bi se mogao izdvojiti da je veoma važno primenjivati IKT u nastavi, a moguće je u većini nastavnih predmeta. Digitalno doba sve više zahteva njihovu primenu. Primena IKT-a u nastavi značajno povećava zainteresovanost učenika za gradivo, kao i to da se sadržajnije obrađuje materija. Ona čini časove zanimljivijim i raznovrsnijim, učenici mogu kvalitetnije da učestvuju u nastavi i da istražuju sve ono što ih interesuje a vezano je za temu koja se obrađuje. IKT je od velikog značaja za budućnost mladih ljudi jer zanimanja kojima će se oni baviti sve više zahtevaju primenu digitalne pismenosti, kojom oni trebaju da ovladaju tokom školovanja.

_______________________________________________________________________________________________________________

*Vilotijević, M. i Vilotijević, N. (2008). Inovacije u nastavi. Vranje: Učiteljski fakultet u Vranju.   

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *