Oblasti primene IKT od strane nastavnika

Foto: Pčinjski 017-Portal

Društveno-ekonomske promene u Srbiji dovele su do potrebe modernizacije mnogih društvenih institucija, a pre svega obrazovnog sistema. Shodno tome je upotreba IKT (informacionih i komunikacionih tehnologija) jedan od prioriteta obrazovanja i postavlja nove zahteve pred nastavnikom i njegovim profesionalnim kompetencijama. Potrebno je da nastavnik bude ne samo u stanju da koristi računar i savremenu multimedijalnu opremu, već i da kreira sopstvene obrazovne resurse i da ih široko koristi u svojim nastavnim aktivnostima.

Informacione tehnologije nisu samo i ne toliko računari i njihov softver. IKT podrazumeva korišćenje računara, interneta, televizije, videa, DVD-a, multimedijalne, audiovizuelne opreme, odnosno svega što može da pruži široke mogućnosti za komunikaciju.

Vođenje dokumentacije

U procesu vaspitno-obrazovnih aktivnosti nastavnik sastavlja mesečne i godišnje operativne i globalne planove, priprema materijal za vođenje roditeljskog sastanka. Naravno, ovo se može učiniti bez upotrebe računarske tehnologije, ali kvalitet dizajna i ekonomisanje vremenom nisu uporedivi.

Posebno mesto u korišćenju IKT-a zauzima rad sa roditeljima:

• Mogućnost demonstracije svih dokumenata, fotografskih materijala;

• Optimalna kombinacija individualnog i grupnog rada;

• Korišćenje IKT-a na roditeljskim sastancima.

Važan aspekt upotrebe IKT je priprema nastavnika za licencu. Ovde možemo razmotriti i pripremu dokumentacije i izradu portfolija ličnog profesionalnog razvoja.

Metodički rad, usavršavanje nastavnika

U informacionom društvu, umreženi elektronski resursi su najpogodniji, najbrži i najsavremeniji način za širenje novih metodičkih ideja i nastavnih sredstava, dostupnih nastavnicima bez obzira na mesto življenja. Informaciono-metodička podrška u vidu elektronskih izvora može se koristiti prilikom pripreme nastavnika za nastavu, za proučavanje novih tehnika i pri izboru vizuelnih sredstava za nastavu.

Online zajednice nastavnika omogućavaju ne samo da pronađu i koriste neophodna metodološka dostignuća, već i da objavljuju svoje materijale, dele svoja nastavna iskustva u pripremi i vođenju časa, kao i korišćenje različitih metoda i tehnologija.

Bez sumnje je važno koristiti IKT tehnologije za vođenje dokumentacije, efikasniji metodički rad i poboljšanje nivoa kvalifikacija nastavnika, ali glavna stvar u radu nastavnika je vođenje obrazovnog procesa.

Obrazovni proces

Obrazovni proces uključuje:

• organizaciju neposrednih obrazovnih aktivnosti učenika;

• organizovanje zajedničkih razvojnih aktivnosti nastavnika i dece;

• implementaciju projekata;

• stvaranje razvojnog okruženja (priručnici, nastavni materijali).

Foto: Pčinjski 017-Portal

Postoje tri vrste časova na kojima se koristi IKT.

1. Čas sa multimedijalnom podrškom

Na takvom času računar se koristi kao „pametna tabla“. U fazi pripreme analiziraju se digitalni i informacioni resursi i bira se potreban materijal. Ponekad može biti veoma teško pronaći potrebne materijale za objašnjenje teme lekcije, tada se materijali za prezentacije kreiraju pomoću PoverPoint-a ili drugih multimedijalnih programa.

Za izvođenje takve nastave potreban je desktop ili laptop računar, multimedijalni projektor, zvučnici i monitor.

Korišćenje multimedijalnih prezentacija omogućava da nastava bude sa puno emocija, zanimljiva, odlična su vizuelna pomoć i demonstracioni materijal, što doprinosi dobrim rezultatima časa.

2. Čas uz podršku računara

Najčešće se takvi časovi izvode pomoću edukativnih nastavnih sadržaja. Na ovim časovima se koristi više računara na kojima istovremeno radi više učenika.

Trenutno je izbor softvera za kompjuterske igre za školarce prilično širok. Ali, nažalost, većina ovih igara nije dizajnirana za implementaciju softverskih zadataka, pa se mogu koristiti samo delimično, uglavnom u svrhu razvoja mentalnih procesa: pažnje, pamćenja, razmišljanja.

Upotreba IKT ne omogućava učenje dece osnovama računarstva i računarske tehnologije.

Važno pravilo pri organizovanju ovakvih časova je njihova učestalost. Nastavu je poželjno održavati 1-2 puta nedeljno, u zavisnosti od uzrasta dece, po 10-15 minuta direktne aktivnosti za računarom.

3. Ogledni i ugledni časovi

Za izvođenje ovakve nastave potrebni su posebni programi, što je retkost ili ne postoji u nekim programima opšteg obrazovanja. Ali razvoj takvih kompjuterskih programa je pitanje vremena. Koristeći alate aplikativnog softvera, može se razviti test sa zadacima i koristiti ih za testiranje.

Dakle, za razliku od konvencionalnih nastavnih sredstava, informaciono-komunikacione tehnologije omogućavaju ne samo da se dete zasiti velikom količinom gotovih, strogo odabranih, odgovarajuće organizovanih znanja, već i da se razvijaju intelektualne, kreativne sposobnosti i ono što je veoma važno u detinjstvu – sposobnost samostalnog sticanja novih znanja.

Uvođenje informacionih tehnologija ima prednosti u odnosu na tradicionalne načine nastave:

1. IKT omogućava širu upotrebu digitalnih alata za učenje, jer oni brže prenose informacije;

2. Pokreti, zvuk, animacija dugo privlače pažnju dece i pomažu u povećanju njihovog interesovanja za materijal koji se proučava. Visoka dinamika lekcije doprinosi efikasnom usvajanju materijala, razvoju pamćenja, mašte, kreativnosti dece;

3. Pruža preglednost, čime se podstiče percepcija i bolje pamćenje gradiva, što je veoma važno, s obzirom na vizuelno-figurativno mišljenje dece predškolskog uzrasta. U ovom slučaju su uključene tri vrste memorije: vizuelna, slušna, motorna;

4. Slajd šou i video snimci omogućavaju da se prikažu oni trenuci iz okolnog sveta koje je teško uočiti: na primer, rast cveta, rotaciju planeta oko Sunca, kretanje talasa, kiša;

5. Takođe, mogu se simulirati životne situacije koje je nemoguće ili teško prikazati i videti u svakodnevnom životu (na primer, reprodukovanje zvukova prirode; rad transporta i sl.);

6. Upotreba informacionih tehnologija podstiče decu da traže istraživačke aktivnosti, uključujući samostalno ili zajedno sa roditeljima pretraživanje interneta;

7. IKT je dodatna prilika za rad sa decom sa smetnjama u razvoju.

Uz sve stalne prednosti korišćenja IKT u školskom obrazovanju i vaspitanju, javljaju se sledeći problemi:

1. Materijalna mogućnost obrazovne ustanove;

Kao što je gore navedeno, da bi organizovali nastavu potrebno je imati veći broj setova opreme: računar, projektor, zvučnike, ekran ili mobilnu učionicu. Ne mogu sve škole danas sebi priuštiti stvaranje takvih odeljenja.

2. Zaštita zdravlja deteta;

Prepoznajući da je računar novo moćno sredstvo za razvoj dece, upotreba IKT u školskim ustanovama zahteva pažljivu organizaciju kako same nastave tako i čitavog režima u celini u skladu sa uzrastom dece i zahtevima pravila za očuvanje njihovog zdravlja.

3. Nedovoljna IKT – kompetencija nastavnika.

Potrebno je da nastavnik ne samo savršeno poznaje sadržaj svih računarskih programa, njihove operativne karakteristike, korisnički interfejs svakog programa (konkretna tehnička pravila za rad sa svakim od njih), već i da razume tehničke karakteristike opreme, ume da radi u osnovnim aplikativnim programima, multimedijalnim programima i Internet mreži.

Dakle, korišćenje informacionih tehnologija će proces učenja i razvoja dece učiniti prilično jednostavnim i efikasnim, osloboditi ih rutinskog manualnog rada i otvoriti nove mogućnosti za obrazovanje.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *