Brinuti se o deci, podizati ih, učestovati u njihovom sazrevanju i odrastanju, bile su osnove roditeljstava u svim istorijskim epohama. Međutim, način na koji se taj osnovni zadatak obavljao nije bio isti. U prošlosti su roditelji različito shvatali svoju funkciju, različito je obavljali, različiti roditeljski stilovi su bili prihvaćeni i sprovođeni.
Svi mi od rođenja vezani smo za porodicu. Niko od nas svoj život ne proživi sam. Porodica je stara koliko i sam ljudski rod. Svugde je ista, a ipak nigde nije ista. Porodica kao prirodna zajednica ljudi, kao osnovna ćelija društva, ali i kao bitan faktor vaspitanja, jedan je od konstantnih problema s kojima se neprestalno sreće naša civilizacija. Biti dobar roditelj u savremenom demokratskom društvu je imperativ.
U porodici se stvaraju temelji fizičkog, moralnog i radnog vaspitanja, u njoj se formira ličnost koja će živeti i raditi u društvu. Pred porodicom, i drugim vaspitnim sredinama, stoji opšti zadatak; da poželjno, planski i sistematski utiču na vaspitanje i socijalni razvoj deteta. Na tom putu se javljaju razne teškoće. Od velike važnosti su i emocionalni odnosi u sredini u kojoj dete raste i izgrađuje svoju ličnost.
Vaspitni stil roditelja je jako interesantan i primamljiv za istraživanje. Pretpostavlja se da bi rad na ovoj temi mogao doprineti shvatanju značaja i uticaja vaspitnih stilova roditelja. Vaspitanjem u ranom detinjstvu, putem vaspitnih postupaka roditelji prenose na dete opšte društvene zahteve i norme, usađuju u njega određene vrednosti… Od vaspitnog stila roditelja zavisi da li će individua biti osposobljena za autonomni razvitak, ili će on biti zaustavljen ukoliko roditelji striktno insistiraju na poslušnosti u procesu vaspitanja.
Školski uspeh učenika predstavlja veoma složeno i kompleksno pitanje koje decenijama u pedagoškoj literaturi ima prioritetnu poziciju. Gotovo da nema autora koji se u proučavanju vaspitno – obrazovnih pojava nije posredno ili neposredno bavio problemima školskog uspeha. Aktuelnost problematike uspešnosti učenika prisutna je i danas, kako u pedagoškim, tako i u psihološkim i sociološkim istraživanjima.