Saradnja između porodice i škole može poboljšati ukoliko se roditelji i nastavnici posmatraju kao ravnopravni akteri koji učestvuju u vaspitno-obrazovnom procesu. Kako bi saradnja bila što uspešnija, treba da se odvija kontinuirano, planski, sistematski, da su jasno utvrđeni ciljevi, zadaci, oblici, metode, sadržaji i dinamika njihovog ostvarivanja. Ona treba da ima karakter partnerskog odnosa, roditelji i nastavnici da budu ravnopravni, informišu se, dopunjuju, razmenjuju iskustva o razvoju, učenju i ponašanju dece u ove dve sredine. Takođe, roditelji i nastavnici treba međusobno da se poštuju, uvažavaju obrazovanje, životno i radno iskustvo i spremnost za komunikaciju. Cilj ovakve saradnje treba da bude usaglašavanje stavova i uspostavljanje kontinuiteta između porodičnog i društvenog vaspitanja u celini.
Kako bi uspešno obavljao zahtevne uloge koje ima, nastavnik mora da poseduje i određena svojstva ličnosti, a to su: ljubav prema ljudima i kompetencije da komunicira sa njima u kojima dolazi do izražaja razumevanje, poverenje, tolerancija, iskrenost, dobronamernost, predusretljivost; visok nivo opšte i pedagoške kulture; upornost; odvažnost; humanistički pogled na svet i optimističnost u radu sa učenicima i u saradnji sa roditeljima. Od ključnih veština koje bi trebalo da poseduje nastavnik izdvajaju se: komunikacijske veštine, veštine rukovođenja i organizacije i veštine potrebne za rad u timu. Ove veštine su i preduslov za kvalitetnu saradnju sa roditeljima.
Jedno od najvažnijih područja rada odeljenjskog starešine je saradnja sa roditeljima. Kvalitetna i efikasna saradnja zavisi od odnosa između roditelja i nastavnika. Nastavnik treba da bude nosilac ove saradnje. On kroz saradnju sa roditeljima treba da stvori uslove u kojima će škola i porodica zajednički podsticati razvoj svakog pojedinačnog učenika, razmenjivati mišljenja, dogovarati se, zajednički raditi na problemima i težiti ka njihovom konstruktivnom rešavanju. Sadržaji koje treba obuhvatiti saradnjom su: sposobnost socijalnog opažanja, empatičnost, komunikativnost, primenjivost znanja kojim raspolaže, objektivnost, pravičnost, doslednost, pedagoško-psihološka osposobljenost, usklađen odnos sa roditeljima.
Da bi saradnja između nastavnika i roditelja bila što kvalitetnija, nastavnik u svom radu treba da se rukovodi određenim načelima. Kao osnovna načela za uspostavljanje partnerskog odnosa sa roditeljima izdvajaju se: ravnopravnost, komplementarnost, kompetentnost, auteničnost i demokratičnost.
Roditelji koji su aktivno uključeni u život i rad škole bolje razumeju školu, učenje u njoj, pružaju veću podršku svojoj deci i efikasnije ih navikavaju na školske obaveze i prihvatanje odgovornosti učenika. Praksa pokazuje da u školi postoji malo aktivnosti kojima se roditelji podstiču na uspostavljanje partnerstva sa školom. Međutim, potreba za uključivanjem roditelja u školu i preuzimanje uloge partnera je ogromna, jer na taj način deca uspešnije uče i zadovoljnija su. Može se reći da naša budućnost zavisi od partnerstva roditelja i nastavnika, odnosno škole.
Autor: Nenad Tasić