Obrazovanje i vaspitanje i su oduvek igrali značajnu ulogu u životu društva i čoveka. Ta uloga je posebno naglašena danas, kada savremeni čovek u znanju nalazi ključ za rešavanje mnogih egzistencijalnih problema. Zahvaljujući nauci, tehnici, tehnologiji, savremeni svet postaje sve bogatiji znanjem, novim pronalascima, naučnim otkrićima, što im omogućavaju komunikacioni sistemi, koji se brzo šire i dostupni su svakom čoveku. On treba da ume da ih bira i koristi, a njegov život da bude moderniji, lepši i standardniji. Vaspitanje i obrazovanje imaju odgovoran zadatak osposobljovanja da se razvija i priprema za život u svetu stalnih promena i inovacija.
Danas, više nego ikad, intenzivan i brz razvoj informaciono-komunikacionih tehnologija dovodi do omasovljenja i neminovnosti njihove upotrebe, raznovrsnosti u njihovoj upotrebi, spremnosti na stalne i brze inovacije kao i spremnosti za pravovremeno i adekvatno reagovanje i promenu društva. Spektar primene informaciono-komunikacionih tehnologija definisalo je društvo, ne samo u smislu pristupa informacijama, već je diktiralo njegovu transformaciju u društvo znanja, veština i sposobnosti. Ta transformacija se postiže efektivnom promenom obrazovnog sistema i procesa, kroz uvođenje i primenu novih koncepata obrazovanja poznatih kao Nastava 21. veka, Učenje 21. veka i Veštine za 21. vek. U sastavu ovih koncepata, informaciono-komunikacione tehnologije nisu samo sredstvo za ostvarivanje obrazovnih ciljeva, već i značajan faktor u potpunom restrukturiranju obrazovnog sistema, uvođenju novih interaktivnih i participativnih modela nastave, novih znanja iz pedagogije, kontinuiranog i doživotnog učenja.
Savremena nastava zahteva dinamičnost, raznovrsnost, prilagođenost u većoj meri individualnim mogućnostima i sposobnostima učenika. Podrazumeva vešto kombinovanje primene savremenih nastavnih sredstava, metoda, oblika, izvora nastavnih sadržaja za svaki čas. Korišćenjem informaciono-komunikacionih tehnologija u nastavi učenicima treba omogućiti da koriste i razvijaju svoje informacione i komunikacione veštine kao podršku svom učenju.
U ovom tekstu razrađene su mogućnosti i primena informaciono-komunikacionih tehnologija u nastavi u osnovnoj školi, sa posebnim osvrtom na njihov uticaj u unapređivanju realizacije nastave.
Informaciono-komunikacione tehnologije obuhvataju skladištenje, pretraživanje, manipulaciju, prenos i prijem informacija elektronskim putem, kao što su računari, digitalne televizije, elektronska pošta, roboti itd. IKT se bavi skladištenjem, pronalaženjem, prenosom i prijemom digitalnih podataka. Takođe se bavi načinima na koje ove različite upotrebe mogu funkcionisati.
Standardni programi u okviru programskog paketa Microsoft Office
Obrada teksta: Microsoft Word je program za obradu teksta, omogućava brzo i lako pisanje teksta, ispravljanje, oblikovanje, pretraživanje, štampanje, umnožavanje, unos slika, organizirovanje podataka u tabele te još mnogo toga. Na časovima Informatike i računarstva u osnovnoj školi koristi se mnoštvo različitih fontova i stilova za pisanje. Podešava veličina teksta, margina i proreda. Obogaćuje dokument slikama i koriste se tabele. Istražuje se veliki broj šablona koji učenicima mogu olakšati rad i naučiti ih kako vrlo brzo da oblikuju dokument.
Tabelarni proračuni: Microsoft Excel predstavlja jedan od najrasprostranjenijih softverskih proizvoda za obradu tabelarno predstavljenih podataka. Primena računara u radu sa tabelama je velika. Na časovima učenici uče da rade sa tabelama, oblikuju tabele, obavljaju potrebna izračunavanja, koriste formule i funkcije na praktičnim primerima, kreiraju grafikone…
Multimedijalne prezentacije u PowerPointu: Projekti koji učenici treba da urade iz Informatike i računarstva imaju za cilj da pokažu koliko su savladali rad u Power Pointu, ali i da se kroz rad na projektu osposobljavaju za istraživanje, razvijaju timski duh, uče da predstave svoje ideje, razvijaju znatiželju i interesovanje za nauku. Prezentacija sadrži fotografije, film i zvuk i tako opravda svoj naziv „multimedijalna“. Učenicima se predlaže da sami snime kratak film na temu koju su izabrali, snime par fotografija i istraže na internetu ili u odgovarajućoj literaturi što više na tu temu.
Adobe paket za grafički dizajn
Grafički dizajn: Svi programi koji čine deo Adobe paketa, a koji je poznat kao Creative Suite, čija je osnovna svrha da učenicinauče na koji način može da se izvrši kompletno dizajnersko rešenje i to kako u oblasti pripreme za štampu, tako i u oblasti web dizajna. A to, zapravo znači da oni uče da koriste program Adobe Illustrator, odnosno Adobe Photoshop, kao i program Adobe Indesign, a sa osnovnim ciljem da savladaju i njihovo korišćenje na osnovnom nivou, kako bi mogli da potpuno samostalno izrade dizajnersko rešenje za memorandum, flajer, plakat, logotip i slične sadržaje.
PDF programi
PDF dokumenti su veoma popularni jer se mogu otvoriti na bilo kom operativnom sistemu i lako ih je priložiti e-poruci, poruci ili veb stranici. Takođe imaju prednost što se ne menjaju lako. Koriste se za digitalne kopije biografija, materijala za učenje, dokumenata i priručnika za uređaje. Adobe Acrobat Reader je besplatni softver za pregledanje, štampanje i označavanje PDF dokumenata. Omogućava više načina gledanja i smanjuje naprezanje očiju.
Kada naučie da rade u jednom od ovih programa, lako će se snaći i u bilo kojem programu iste namene.
Ako nastavnici i učenici pravilno koriste informaciono-komunikacione tehnologije, povećava se potencijal za postizanje većih obrazovnih postignuća.
Veštine i kompetencije koje koriste informaciono-komunikacione tehnologije: Praktično primenljivo znanje, razvoj kritičkog mišljenja, analiziranje i tumačenje podataka, projekat i rešavanje složenih problema, kompletne timske projekte, efektivne prezentacije i diskusije, pronalaženje, prikupljanje, restrukturiranje znanja i razumevanje principa.
Oblasti učenja kroz primenu IKT u nastavi
Estetski izraz – Učenici će moći da odgovore na sve oblike umetnosti i da se izraze kroz umetnost.
Građanska kultura – Učenici će imati pristup društvenim, kulturnim, ekonomskim i nezavisnim okruženjima u lokalnom i globalnom kontekstu.
Komunikacija – Učenici će moći da koriste jezičke obrasce govora, slušanja, pisanja i čitanja i matematičke i naučne koncepte i simbole kako bi efikasno razmišljali, učili i komunicirali.
Lični razvoj – Učenici će moći da nastave da uče dok vode zdrav i aktivan život.
Rešavanje problema – Učenici će moći da koriste strategije i procese potrebne za rešavanje različitih problema, uključujući i one koji zahtevaju znanje jezika ili matematike.
Tehnološka kompetencija – Učenici će biti u stanju da koriste različite tehnologije, pokažu razumevanje tehnoloških aplikacija i primene aplikacije u rešavanju problema.
Korišćenje informaciono-komunikacionih tehnologija u nastavi pruža dodatne mogućnosti učenicima da razviju estetski izraz u svim oblastima nastavnog plana i programa. Širok izbor izvora i materijala koji su dostupni zahvaljujući upotrebi informaciono-komunikacionih tehnologija omogućavaju učenicima da prošire znanje iz bilo kog nastavnog predmeta. Bilo da dolaze do informacija kroz proučavanje jezika, umetnosti, nauke ili drugih predmeta, tehnologija će im omogućiti pristup brojnim primerima na lokalnom, regionalnom i globalnom nivou. Komunikacija je ključni zahtev u svim nastavnim oblastima.
Korišćenje tehnologije može obogatiti komunikacijske veštine učenika tako što će im omogućiti pristup drugim perspektivama i alternativnim načinima deljenja svojih ideja, učenja, percepcije i osećanja. Učenici koji koriste tehnologiju na časovima imaju veće razumevanje za etičku zabrinutost u vezi sa korišćenjem globalnih resursa na Internetu. Oni će biti svesni kako će njihove sopstvene odluke uticati na njihovu ličnost i karijeru. Sposobnost prikupljanja informacija, razvijanja rešenja i donošenja odluka je od vitalnog značaja za učenike. Korišćenje tehnologije u učionici pružiće učenicima dodatne alate i resurse koji će im pomoći da reše ove zadatke. Učenici stiču znanja o samoj tehnologiji i efektima koje tehnološke promene izazivaju na društvo.