Šta treba da znate o tehničkom pregledu i kako da ga „najbezbolnije prođete“? Kontrola je rigoroznija nego ranije, a zbog najmanje nepravilnosti mogu da vam vrate automobil. Sve mora da funkcioniše na vozilu, počev od brisača do svih funkcija, naročito kočioni sistem, svetla i ostala oprema. Zato smo vam pripremili detaljan pregled kako bi se što bolje upoznali sa ovom tematikom.
Čim počne lepo vreme i sezona odmora, prave se planovi za predstojeća putovanja. Tu se odmah nametne i goruća tema svih vozača – tehnički pregled i registracija.
Od prošle godine ponovo su promenjena pravila, pa su dodatno pooštreni uslovi za „prolazak“ tehničkog pregleda. Konkretno, stupanjem na snagu novog pravilnika o tehničkom pregledu od 2021. godine, strožiji su kritrerijumi za tehničku ispravnost vozila.
Kako se vozilo slika i snima od kada se postavi na liniju tehničkog pregleda, kontrolor obavlja pregled motornog vozila po tačnom utvrđenom redosledu. Kako bi vozilo sigurno prošlo tehnički pregled svaki vlasnik treba da proveri neophodne detalje na vozilu pre dolaska u servis automobila.
Mnogi vlasnici automobila nisu sigurni kako će njihovi četvorotočkaši proći na tehničkom pregledu, naročito kada se uzme u obzir starost i kvalitet voznog parka u Srbiji i mogućnost da se to u skorije vreme promeni.
Za one koji idu prvi put, treba da znaju, da na liniji za proveru tehničke ispravnosti ne mogu biti prisutne osobe koje ne vrše pregled, što znači da vlasnik vozila ne može da “zagleda” šta se radi na pregledu, kao ni da suflira kako mu je sijalica „crkla“ baš malopre kada je krenuo. Čak ni zaposleni u servisu koji nisu ovlašćeni za pregled, ne mogu da budu prisutni na liniji.
Šta svaki vozač mora da zna o tehničkom pregledu?
Tehnički pregled vozila na kom je utvrđena ispravnost vašeg automobila jedan je od preduslova za registraciju vozila. Na tehničkom pregledu se utvđuje ispravnost vozila kako bi se utvrdilo da je ono bezbedno za učešće u saobraćaju.
Većina stručnjaka se složila sa pooštravanjem pravila, jer su kontrole koje je vršila saobraćajna policija pre donošenja novih propisa pokazale da više od 40 procenata vozila nije imalo dobar kočioni sistem.
Nakon uvođenja novih mera, svako vozilo se na tehničkom pregledu slika – minimum pet fotografija, uključujući stanje na kilometar satu, kao i stanje vozila iz svih uglova, kako, na primer, ne bi bilo korozije.
4 saveta Kako da „prođete“ najpovoljnije?
Kako bi prošli bez problema tehnički pregled, evo 4 osnovna saveta šta je potrebno da uradite, kako vas ne bi „bolela glava“ nakon odlaska u ovlašćeni servis.
1. Detaljno operite automobil
Da ne biste izgubili zakazani termin, obavezno operite vozilo pre dolaska na tehnički pregled. Jer, linijama tehničkog pregleda nije dozvoljeno da obavljaju pregled na prljavom automobilu. Vozilo koje nije čisto ne samo da neće proći, već će na startu biti vraćeno. Prljav automobil ne može stati na liniju tehničkog pregleda, pa samim tim ni registracija vozila neće biti omogućena.
Pre nego što se započne pregled vozila, ono se mora slikati iz više uglova. Foto dokumetacija se prosleđuje u MUP. Prljavština na vozilu zna da sakrije nedostatke kao što je oštećenje karoserije pa iz tog razloga vozilo mora biti dobro oprano. Ako ste oprali vozilo pre samog tehničkog pregleda i slučajno prošli kroz blato, koje se zalepilo za karoseriju, nećete moći da stanete na liniju za pregled. Takođe je poželjno da trap na vozilu bude čist zbog provere krajeva spona.
2. Proverite svu dokumentaciju
Obavezno proverite svu potrebnu dokumentaciju i obratite pažnju da vam slučajno nije istekao rok važenja nekog dokumenta. Naglasite i ako je došlo do promene nekih vaših ličnih podataka jer to sa sobom nosi i obavezne promene u saobraćajnoj dozvoli i na polisi osiguranja.
3. Prekontrolišite sami svoje vozilo
Neke nedostatke i sami možete uočiti i na vreme ih ispraviti pre tehničkog pregleda vozila. Zamena pregorelih sijalica, provera ispravnosti svetala i provera brisača su neke od stvari na koje možete obratiti pažnju.
4. Obavite redovan servis
Idealno bi bilo da pre tehničkog pregleda vozila odete na redovan servis, i to dovoljno ranije (bar dve nedelje) da vam ostane vremena da sanirate sve eventualne nedostatke i kvarove.
Nemojte da „padnete“ na tehničkom pregledu zbog svetlosne signalizacije
Najbolji način za to je da kompletno proverite grupu za svetlosnu signalizaciju. U ovu grupu spadaju: zadnja svetla na vozilu (štop svetlo, rikverc svetlo, maglenke, poziciono svetlo, zadnji žmigavci), prednja svetla (kratko, dugo, svetla za maglu, žmigavci), sijalica koja osvetljava registrarsku tablicu, žmigavci na retrovizoru (ukolikom ih ima na vozilu). Pored toga, vodite računa da ako postoje prskalice za pranje farova, one moraju ispravno da rade.
Ima li još nešto?
Da, ima, kako savetuju zaposleni koji rade u servisima za tehničke preglede, proverite rad brisača, pojaseve i prskalice. Ne zaboravite da pregledate da li brisači za vetrobran rade u svim položajima. Ukoliko je potrebno, dopunite u posudu tečnost za stakla. Isto tako, proverite da li rade prednje i zadnje prskalice za pranje šoferšajbni. Prekontrolišite sigurnosne pojaseve u vozilu.
Detalji koje su mnogi zaboravljali
Da se i vama ne bi desilo ovako nešto, proverite da nema oštećenja i naprsnuća na svim staklima, proverite ogledala u retrovizorima, brave i podizače stakala, kao i da li otvaranje vrata kao i centralno zaključavanje i otključavanje radi. Na vama je i da „čekirate“ da li se nesmetano otvara hauba i gepek na vozilu, kao i da li su podizači prozora u funkciji.
Pravila za gume i kočioni sistem
Gume na vozilu na sva četri točka moraju biti istih dimenzija, proizvođača i modela.Dubina šare na pneumatiku treba da je odgovarajuća i u skladu sa propisom. Ukoliko radite tehnički pregled od 1. novembra morate imati zimske gume na vašem vozilu.
Proverite spone i ispravnost kočionog sistema, ručnu kočnicu. Takođe alnaser, izduvni i rashladni sistem mora biti ispravan.
Dodatna oprema u vozilu
U vozilu se mora nalaziti sledeća dodatna oprema: sigurnosni trougao, sigurnosni prsluk, rezervni točak, poluga za vuču ili uže, komplet prve pomoći kome nije istekako datum važenja.
Ako na vozilu postoji kuka koja spaja priključno vozilo, ugrađena boca za gas ili zatamnjena stakla, za sve ovo neophodno je imati odgovarajući atest.
I na kraju, nikako ne zaboravite, da se na tehnički pregled svog vozila ne kreće bez saobraćajne dozvole, lične karte i važeće polise obaveznog osiguranja vozila.Nadamo se da će vam naš mali vodič pomoći, a svim vozačima srećan prolazak tehničkog pregleda!