
Sve škole postoje i funkcionišu u zajednici, odnosno u širem okruženju koje ima svoje specifičnosti i sa kojim je škola u neprestanoj interakciji. Škola sa svojim učenicima i zaposlenima predstavlja posebni entitet, ali je neodvojiva od sredina iz kojih učenici i zaposleni dolaze. Sprečavanje i svih drugih oblika nasilja jeste zakonska obaveza škola, ali škola ne može sama uspešno da reši taj problem bez uključivanja šire zajednice. S druge strane, važno je da škola bude proaktivna u nalaženju sagovornika i građenju partnerskih odnosa u okviru šire zajednice.
Važno je da škole planiraju i ostvaruju intersektorsku saradnju sa institucijama na lokalnom nivou (interresorne komisije, domovi zdravlja, centri za socijalni rad, policijska stanica, razna tela u okviru lokalne samouprave kao što su tela za obrazovanje itd). Najznačajnije je dobiti podršku i partnera u samoj lokalnoj samoupravi. Neke škole uspešno sprečavaju vršnjačko nasilje tako što škole blisko sarađuju sa službenikom (ili telom) u okviru lokalne samouprave koji je upućen u fenomen nasilja i ima ulogu da koordiniše rad svih službi na nivou lokalne zajednice koje mogu pomoći školi i konkretnom učeniku.
Grad Vranje je potpisao protokole o saradnji raznih lokalnih aktera na prevenciji nasilja. Ovakva intersektorska saradnja nimalo ne umanjuje važnost školskih aktivnosti, ali može da pomogne školi da se uspešnije i efektivnije bavi sprečavanjem nasilja. Lokalni akcioni plan za prevenciju i borbu protiv vršnjačkog nasilja Grada Vranja za period 2024-2026. je strateški dokument koji ima za cilj da unapredi kapacitete u okviru lokalne zajednice na polju prevencije i borbe protiv vršnjačkog nasilja. Neophodno je pomenuti da je izrada i usvajanje ovog dokumenta u skladu sa opštim ciljem Strategije za prevenciju i zaštitu dece od nasilja 2020–2023. godine, sa Akcionim planom 2020/2021. koji glasi ,,Obezbeđen kontinuirani sveobuhvatni odgovor društva na nasilje prema deci, u skladu sa dinamikom izazova, rizika i pretnji, kroz unapređen sistem prevencije, zaštite i podrške.”
Ovaj problem je prepoznat i u Strategiji i Akcionom planu unapređenja položaja mladih Grada Vranja za period 2021-2025. u kojima se navodi da je potrebno ojačati napore na suzbijanju vršnjačkog nasilja. Zato je potrebno adekvatnim preventivnim aktivnostima i u oblasti intervencije kreirati ambijent u kojem prepoznavanjem, zaustavljanjem i sprečavanjem nasilja pruža deci pomoć i podršku u savladavanju posledica nasilja, ohrabruje ih da prijavljuju svaki slučaj koji primete u svojoj okolini i šalje snažnu poruku zajednici o važnosti zaštite dece od svih oblika nasilja.
Proces izrade Lokalnog akcionog plana za prevenciju i borbu protiv vršnjačkog nasilja Grada Vranja za period 2024 – 2026. godine inicirao je Grad Vranje i njime koordinirala Kancelarija za mlade Grada Vranja. Imajući u vidu da je vršnjačko nasilje u školama i van njih ozbiljan problem koji zahteva koordinisan odgovor i delovanje različitih aktera na lokalnom nivou, u cilju izrade ovog dokumenta formirana je međusektorska radna grupa koju čine predstavnici: Grada i Lokalne samouprave, Kancelarije za mlade Vranje, Doma zdravlja Vranje, Centra za socijalni rad Vranje, MUP Vranje, UG „NEXUS Vranje“, Ekonomsko – trgovinske škole Vranje, OŠ “Jovan Jovanović Zmaj” Vranje.

Prevencija i reakcija na vršnjačko nasilje često je tema događaja na kome su se okupljali predstavnici intersektorske radne grupe Ministarstva prosvete koja se bavi sprečavanjem nasilja i ključni akteri iz drugih institucija, organizacija civilnog društva i lokalnih samouprava. Događaji koji su organizovani imaju tzv. pristup vršnjačkog ili horizontalnog učenja, na kojima su predstavljene različite metode koje se koriste u borbi protiv nasilja. Informisanje radne grupe, koja istražuje nasilje u školama su deo sveobuhvatnih reformi obrazovnog sistema u Srbiji. Samo intersektorskim pristupom i angažovanjem na svim nivoima mogu se sprovoditi efektivne mere za sprečavanje nasilja u sistemu obrazovanja.
Često se sprovode projekti i pruža podrška izabranim redovnim osnovnim i srednjim školama, a aktivnosti su usmerene na smanjivanje stope vršnjačkog nasilja u školama kroz testiranje mera za prevenciju nasilja, kao i osnaživanje kapaciteta škola za samostalno kreiranje i sprovođenje mera i aktivnosti u ovoj oblasti. Ciljna grupa ovih i sličnih projekata su deca pod rizikom od nasilja u obrazovnom sistemu i njihovi roditelji, sva ostala deca u školi, nastavnici, lokalna zajednica i relevantne ustanove (centri za socijalni rad, lokalne samouprave, itd.), organizacije civilnog društva, a koristi od njegove realizacije će imati i šira društvena zajednica.
Problem nasilja je širi društveni problem, a međusektorski pristup i saradnja aktera iz različitih sistema su ključni za uspešno suočavanje sa njim. Zato su pored Ministarstva prosvete uključuju i predstavnici Ministarstva rada, zapošljavanja i socijalne politike, Ministarstva omladine i sporta, Ministarstva zdravlja, Nacionalnog prosvetnog saveta i Republičkog zavoda za socijalnu zaštitu. Smanjenje vršnjačkog i drugih vidova nasilja bitan je strateški cilj naše države, predviđen Strategijom zа prеvеnciјu i zаštitu dеcе оd nаsilја zа pеriоd оd 2020. dо 2030. gоdinе. Neke od mera koje mogu doprineti da se spreči nasilje su afirmacija predškolskog programa, individualni plan rada sa učenicima, stipendije i pedagoški asistenti.

Pokazalo se da škole mogu da se bore sa vršnjačkim nasiljem svojih đaka, ali ipak ne treba da ostanu same u toj borbi. Treba im pomoć i od nadležnih ministarstava, školske uprave i lokalne samouprave, metode rada su efikasne, daju rezultate i ne koštaju mnogo. Nastavnici znaju da se bore protiv ovog problema, imaju alatke kojima mogu da spreče i zaštite učenike. Ovakva praksa i ne košta previše, jer su upravo stručni saradnici i nastavnici koji odlično poznaju ovu problematiku postali prenosioci iskustva ostalim kolegama. Za spovođenje mera koriste se postojeći kapaciteti koji u školama postoje, odeljenske starešine, a formirani su i posebni timovi u svakoj školi koji se bave zaštitom od nasilja. Upravo zato su napravljeni i vodiči koji pomažu školama da naprave analize u svojim ustanovama, kreiraju mere i planove podrške.
Strаtеškо оprеdеlјеnjе Vlаdе i Мinistarstva prosvete Republike Srbije, kао dеlа Vlаdе, јеstе dа оbеzbеdi kvаlitеtnо оbrаzоvаnjе zа svе grаđаnе krоz оtvоrеnоst, prаvеdnоst, dоstupnоst i dеmоkrаtičnоst оbrаzоvаnjа. Nаrоčitа pаžnjа je pоsvеćеnа оbеzbеđivаnju јеdnаkih šаnsi zа svu dеcu. Pružаnjе sistеmskе pоdrškе učеnicimа tоkоm njihоvе оbrаzоvnе putаnjе је priоritеt Мinistarstva prosvete, sа аkcеntоm nа оnе kојi dоlаzе iz nеstimulаtivnih srеdinа i оsеtlјivih društvеnih grupа. То je јеdinо mоgućе ојаčаvanjem mеđusеktоrske sаrаdnje, unаprеđivanjem uspоstаvlјеnih mеhаnizama zа pružаnjе pоdrškе učеnicimа i ојаčаvanjem lјudskih kаpаcitеta u оbrаzоvnо-vаspitnim ustаnоvаmа i drugim rеlеvаntnim instituciјаmа.
Deca i njihove porodice žive i upućeni su na institucije lokalne zajednice. Tako se i obrazovanje i svi njegovi aspekti dešavaju se u jedinici lokalne samouprave. One imaju izvorne nadležnosti i poverene poslove od kojih zavisi sprovođenje inkluzivnog obrazovanja i njegovog unapređivanja: finansiranje ustanova obrazovanja i dodatne obrazovne podrške, obezbeđivanje pristupačnosti, pružanje usluga socijalne i zdravstvene zaštite na lokalnom nivou, razvoju politika koje doprinose ostvarivanju ljudskih prava, pravičnosti, jednakosti, sprečavanju diskriminacije i socijalnog uključivanja, itd. Planiranje sprovođenja ovih nadležnosti lokalne samouprave podrazumeva i prikupljanje podataka i praćenje, kako bi se planirale i sprovodile najoptimalnije mere koje podržavaju inkluzivno obrazovanje svakog deteta. One planiraju svoje aktivnosti i sprovode mere kojima realizuju i operacionalizuju strateške ciljeve svojih i nacionalnih strategija u različitim oblastima od značaja za obrazovanje (na primer Strategiju razvoja obrazovanja i vaspitanja u Republici Srbiji do 2030. godine, Strategiju zа prеvеnciјu i zаštitu dеcе оd nаsilја zа pеriоd оd 2020. dо 2030. gоdinе, i druge).
Jedinice lokalne samouprave imaju ovlašćenje da svojim odlukama uspostavljaju širi dijapazon usluga u odnosu na opseg usluga uspostavljenih na nacionalnom nivou, donose svoje planove razvoja koji su prilagođeni lokalnim kontekstima, uspostavljaju tela u okviru svojih organa koji koordiniraju politike lokalne sampuprave u određenim oblastima. Ove nadležnosti omogućavaju da strateški, multidisciplinarno, interesektorski, kontekstu prilagođeno, i na podacima i dokazima zasnovano pristupe planiranju, realizaciji i evaluaciji mera podrške obrazovanju svakog deteta, posebno dece kojoj je potrebna dodatna podrška.
Jednak i pravičan pristup kvalitetnom obrazovanju je neophodan svakom detetu, svakom građaninu i celom društvu. Obrazovanje je pokretačka snaga društva i ima dokazan snažan uticaj na smanjenje siromaštva, nejednakosti i socijalne isključenosti. Jedan od glavnih zadataka obrazovnog sistema je da omogući svakoj osobi da ostvari svoje pune potencijale, stoga obrazovanje predstavlja najbolju investiciju u budućnost, kroz ulaganje u razvoj dece koja će graditi buduće društvo i koja će biti otvorena da prihvate i uvaže različitosti u društvu. To je moguće ako se ojača međusektorska saradnja, unaprede uspostavljeni mehanizmi za pružanje podrške učenicima i ojačaju ljudski kapaciteti u obrazovno-vaspitnim ustanovama i drugim relevantnim institucijama.

Projekat podržao Grad Vranje. Stavovi izneti u podržanom medijskom projektu nužno ne izražavaju stavove organa koji je dodelio sredstva.